با سوره روم

ساخت وبلاگ

کلمات جدید این سوره:

غلبهم : غلبه کردنشان - پيروز شدنشان - مغلوب شدنشان (اگر مصدر غلبهم را مصدر مفعولي بگيريم)

كلمه‌ى‌ «بِضْعِ» به معناى قطعه است، چنانكه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «فاطمة بضعة منى» «1» فاطمه پاره‌ى تن من است. گاهى مراد از «بِضْعِ»، قطعه‌اى از زمان (بين سه تا نه سال) است.
بضع: عددى است از سه تا نه، «من الثلاثة الى التسعة»

اثاروا: ثور: زير و رو شدن. پراكنده شدن،

يبلس: ابلاس: يأس از خير و نيز بمعنى تحير آيد. در قاموس گويد: «ابلس: يئس و تحير
كلمه‌ى‌ «يُبْلِسُ» از «ابلاس»، به معناى غم و اندوهى است كه ناشى از شدّت يأس باشد.
واژه‌ى «ابليس» نيز از همين ريشه است.

«یَتَفَرَّقُونَ»: مراد از تفرق، جدا شدن صف مؤمنان از صف کافران است که دسته‌ای به بهشت و گروهی به دوزخ می‌روند و هر یک سرنوشت ابدی خود را می‌آغازد.

«رَوْضَةٍ»، به باغى گفته مى‌شود كه آب و درخت فراوان دارد.

كلمه‌ «يُحْبَرُونَ» از «حبر»، به معناى حالت سرورى است كه آثار آن در چهره نمايان شود.

تمسون: مساء: اول شب. امساء: داخل شدن به شب.

اهون: آسانتر. هون بفتح اول به معنى آسانى است «هان عليه الامر سهل».

اقم: در كلمه اقامه معناى دوام هست در لغت آمده: «اقام الشي‏ء: ادامه» پس‏ فَأَقِمْ وَجْهَكَ‏: يعنى پيوسته كن توجه خود را و روى آوردن خود را.

فطرت: سرشت و نهاد. فطر در اصل به معنى شكاف و شكافتن از طرف طول شى‏ء است «فطر»: آفريدن.

كلمه‌ى‌ «مُنِيبِينَ» از «انابه»، به معناى رجوع مكرّر و مداوم است.

شيعا: (بر وزن عنب) جمع شيعه، به معنى فرقه‌‏ها و گروه‏‌هاست شيعه به معنى اتباع و پيروان است «شيعة الرجل: اتباعه و انصاره».

«سُلْطَاناً»: دلیل بسیار بسیار محکم و قانع کننده مکتوب در کتاب آسمانی.

يقنطون: قنوط: مأيوس شدن از خير «قنط قنوطا: يئس

كلمه‌ى‌ «يَقْدِرُ» از «قدر»، هم به معناى اندازه‌گيرى است و هم به معناى سخت‌گيرى؛ امّا در اينجا چون در كنار «يَبْسُطُ» آمده، مراد تنگى و سختى است.

يقدر: قدر (بر وزن عقل): توانايى و تنگ گرفتن، آن در آيه به معنى دوم است.

«يَصَّدَّعُونَ» از «صدع»، به معناى شكستن و پراكندن است. در اين جا مراد روزى است كه مردم مؤمن از افراد منحرف جدا مى‌شوند و هر يك به سويى مى‌روند.

شيبة: شيب و مشيب: سفيد شدن موى. «شاب الرجل شيبا: ابيض شعره» شيبه به معنى پيرى است.

«ساعة»، به جزئى از زمان گفته مى‌شود، اگر به روز قيامت «ساعة» گفته مى‌شود يا به‌ خاطر سرعت در بر پايى قيامت است و يا سرعت در رسيدگى به اعمال.

.

آیه هایی که از این سوره بیشتر دوست داشتم :

فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ ﴿۳﴾ در زمین و سطوح پایین غلبه و شکست یکی بعد از دیگری میاد.
کلمه غلبه که اگه متعدی باشه میشه شکست خیلی کلمه جالبیه. انگار شکست و پیروزی در سطوح پایین مثل همه!

بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ﴿۵﴾ هرکی بخواهد فقط با یاری خدا یاری میشه. یاوری جز او که عزیز و رحیم هست نیست.

يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ ﴿۷﴾

وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ ﴿۱۲﴾
وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذَا هُمْ يَقْنَطُونَ ﴿۳۶﴾
وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمُبْلِسِينَ ﴿۴۹﴾
این سه جا از ناامیدی صحبت میشه و در سومین قسمت از ریاح و سحاب و کسف و ودق صحبت میشه که وقتی به هرکسی که بخواهد برسه شاد میشه (مبشر میشه)

... وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا .... ("برق درون دل من" برام یهو معنی پیدا کرد)

يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ ﴿۱۹﴾ روش خروج که هنوز برام گنگه

ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ ﴿۲۵﴾

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ  ... دو جا این رو مطرح میکنه

وَمَا آتَيْتُمْ مِنْ رِبًا لِيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِنْدَ اللَّهِ وَمَا آتَيْتُمْ مِنْ زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ ﴿۳۹﴾ مقابله ربا با زکات هم در این آیه جالبه

.

علیرغم اینکه این سوره را با تامل خواندم اما خیلی از مفاهیم را نمیدانم مثل تکذیب یعنی چی؟ آیه و آیات خدا یعنی چی؟ حمد و سبحان در صبح و شب و ظهر یعنی چی؟ آخرت و ساعت یا روز بعث یعنی چه جور؟ ظلم بخود که اکثریت دچارشیم یعنی چی؟ کفر و شرک چه معنی ملموس و حقیقی دارند؟ ایمان و عمل صالح چطور قابل دسترسی و فهم هست؟

و بواقع جز اسامی و ظاهر این سوره هیچی دستگیرم نشده!

.

با فردوسی...
ما را در سایت با فردوسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maktoob11 بازدید : 103 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 21:22